L’ICSURO PRESENTA UNA NOVA SORTIDA PER VALORITZAR EL SUBPRODUCTE DE SURO AL TALLER INTERNACIONAL DE L’ASSOCIACIÓ EUROPEA D’INNOVACIÓ EN AGRICULTURA

El dies 10 i 11 de novembre l’ICSuro va participar a Viena (Àustria) al workshop “Noves cadenes de valor d’un bosc multifuncional” organitzat per EIP- AGRI (The Agricultural European Innovation Partnership) amb l’assistència de 80 persones provinents de 19 països europeus representants de centres tecnològics de recerca, propietaris i gestors forestals, ramaders i agricultors, i representants del govern en matèria agroforestal.

L’objectiu principal d’aquest taller va ser posar en comú experts en matèria agroforestal per tal de trobar noves idees i sobrepassar el buit entre la recerca i la pràctica. Al mateix temps, també conèixer la realitat agroforestal dels països membres i compartir la gestió dels seus boscos.

Les línies estratègiques de l’ICSuro 2014- 2020 són promoure, desenvolupar i incrementar tota la cadena de valor de sector surer català. L’objectiu de l’ICSuro és incrementar el valor dels territoris surers treballant per desenvolupar noves aplicacions del suro. En aquest direcció, la Maria Verdum del departament de R+D+i, va presentar en aquest taller un cas d’estudi en forma de pòster en el que s’explicava la utilització del subproducte de la indústria surera com a matèria prima per a la impressió 3D “High value 3D printed products from low quality cork raw materials”.

Al llarg dels últims anys, els boscos catalans han sigut protagonistes de grans incendis forestals, com el del 2013 a l’Alt Empordà o el 2014 al termes municipals de Calonge, Palamós i Vall-llobrega. Aquests incendis han deixat grans masses de sureda cremada que necessita ser valoritzada perquè els gestors forestals en treguin un rendiment i la puguin gestionar de nou. Per això, aquest suro es podria utilitzar en noves aplicacions com la impressió 3D.

Al llarg del workshop es van presentar 20 casos d’estudi englobats en categories de productes alimentaris, no alimentaris, agroforestals i lleure. Els pòsters presentats definien idees innovadores en la gestió forestal tradicional. En aquest sentit, l’ICSuro va exposar l’ús de tecnologia additiva vinculada a valoritzar el subproducte surer.

Els estudis presentats van servir per mostrar part de les inquietuds del sector forestal europeu i van ser la base de treball per els nous reptes comuns en l’àmbit agroforestal. Aquest taller va servir per connectar persones de diferents nacionalitats que treballen el mateix àmbit, compartint el seu coneixement per assolir nous objectius de futur.

A partir d’aquí, des de EIP-AGRI promouran la creació de grups operacionals europeus per tal de treballar la innovació en el sector agroforestal. Actualment l’ICSuro participa en diversos grups operatius en l’àmbit nacional i internacional en matèria de recerca i innovació.

 

 

Foto: EIP-AGRI workshop ‘New value chains from multifunctional forests’ – copyright European Commission.

caCatalan